Sabtu, 26 Februari 2011

Halangan dan Jenis Media dalam Komunikasi Islam

Antara halangan komunikasi adalah mengutuk orang, memperkecil-kecilkan orang, membocorkan rahsia orang, mengumpat orang, memuji berlebihan, bertengkar, bercakap kotor, dan lain-lain lagi. Di antara media yang digunakan dalam dakwah Islam ialah:

1. Al-Quran
Al-Quran sebagai kitab dapat dikategorikan sebagai sejenis media cetak yang memiliki baynak fungsi antaraya sebagai informasi, mendidik, pengawasan sosial, memberi petunjuk, nasihat, memberi keyakinan, dan memperkukuh terhadap pegangan hidup.

2. Jemaah/Organisasi
Organisasi yang berfungsi sebagai media meliputi organisasi formal dan informal yang wujud dalam masyarakat Islam seperti organisasi politik, sosial, pendidikan, kebajikan, agama (dakwah), sukan dan rekreasi, dan lain-lain.

3. Lisan
Lisan merupakan media yang paling banyak digunakan dan sangat berkesan menyampaikan mesej seperti dalam bentuk pidato, kuliah, diskusi, penerangan agama dan sebagainya.

4. Tulisan
dalam proses komunikasi, tulisan merupakan media yang digunakan secara meluas dan diguna pakai oleh beberapa lapisan masyarakat dan dalam pelbagaii bidang kehidupan seperti surat khabar, majalah, risalah, poster, buletin, buku, surat dans ebagainya.

5. Lukisan/Gambar
merupakan media tertua dalam sejarah kehidupan manusia dan masih berkesan sehingga ke hari ini. sebagai contoh: cerita bergambar, peta, ukiran gambar, grafik, diagram, statistik.

6. Perbuatan dan bahasa badan termasuk isyarat
satu penyampaian mesej dengan memperlihatkan perbuatan/ tingkah laku yang ada makna seperti komunikasi dengan bahasa isyarat.

7. Audio-Visual
Ia merupakan media komunikasi yang paling berkesan pada era ini kerana merangsang deria pendengaran dan penglihatan secara serentak serta lebih menarik. sebagai contoh: TV, filem, drama, sandiwara, teater, komputer slide dan lain-lain.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan